29/9 - 2/10 Helgen med framsteg

Fullt upp hela helgen så jag har inte hunnit uppdatera!
I fredags fick jag besök av Fredrik så då fick Eddy vila. Han fick komma in och bli borstad och sen ut igen, lite snopen vart han faktiskt eftersom det är första gången!

Lördag: Idag kom mamma, mormor, Maria och Lucas på besök i stallet. Fredrik var också med eftersom han var min inneboende under helgen. Inga problem från hagen! Eddy var väldigt nyfiken på allt folk och jätteglad när både jag och mamma borstade på honom! Mysigt!
Sen fick fredrik gå med när vi skrittade en bit och fick vara lite stöd på det ställena som Eddy brukar vilja backa på. Det gick kanon, han backade och vände en gång men när fredrik tog tag i tyglarna och ledde honom åt rätt håll gick det super. Sen travade vi lite på banan och Fredrik tog kort (vilka vi glömde bort att jag skulle ha sen). Idag var det också min tur för kvällsfodring,  det gick också bra.

Söndag: Utsläpp, infann mig i stallet runt 7 med en halft snarkande Fredrik i släptåg. Utsläppet gick bra, stona hade bråttom men killarna skötte sig och gick lugnt ut.
Kom tillbaka till stallet på eftermiddagen för lite kvalitetstid med Eddy. Inga problem från hagen! Blev en lååång borstning, fixa man och svans, rykta, pälsglans och flugspray! Mycket otäcka knott, han hade fått en hel del bett på bringan! Usch!

Provade ifall martingalen passar (måste fixa lite innan), när jag höll på med det så fick jag plötsligt ett nyp på axeln av Eddy! Jag skrek till på honom och bet tillbaka i nosen. Snopen häst! Sen bad han om ursäkt genom att lägga nosen i famnen på mig! =o)

Sen provade vi att skritta ut, gick åt fanders. Fick hoppa av och gå med honom MEN han gick med! Första gången som han"ger sig". Underbart!
Gick till banan sen för lite träning. Mycket skrittövningar, t ex ett "B", dvs nästan bakdelsvändning och sen på spåret en bit och sen "minivolt" tillbaka igen.
Han springer på rätt bra i traven när han inte är samlad, jag har märkt att det tar ett tag för honom att bli samlad och jag har hittat några knappar på honom. Det är bland annat lirka, lirka och när han är på gång ge stöd direkt och inte tappa drivning och sätet. Han är inte lätt, får inget gratis och jag behöver träna minst lika mycket som honom, säkert mer. Gör jag rätt och kämpar så kommer han när han är ordentligt uppmjukad.
Så jävla fin han kan bli! Helt underbar i slutet och jag kunde sitta ner och han samlade sig kanon och då hade han ett underbart tempo och bar sig kanon! Sååå underbar! Var så lycklig så jag nästan blev tårögd. Men jag tror jag kommer få lite träningsvärk i morrn!

Och jag måste verkligen köpa en dressyrsadel snart... =o)

Uppdaterar med en bild. Han har börjat få en riktigt fin form nu i kroppen. Måste också tillägga att jag har säkerhetsväst på mig, därför jag ser ut som en tunna!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0