Galoppfattningar och "följa John"

Jag tyckte det var dags för lite galopp iaf, jag tycker traven gått så bra att han förtjänar att galoppera lite. Värmde upp ordentligt först i skritt och trav. Voltre, serpentiner och 8:or. Även halter och halvhalter, lite sk.vikning från innanför fyrkanten och ut på spåret (kanonbra!!!).

Sen fattade vi galopp på volt och i hörnen. Det gick riktigt bra. Han fattade galopp nästan direkt, första stegen var riktigt bra (fin 3-takt) sen ramlar han in i en konstig 4-taktig korsgalopp. huvudsaken är att han fattar och att det i början är fin galopp, då har vi ett väldigt bra läge. En gång i hö varv blev det fel galopp (=mitt fel för han var inte tillräckligt ställd för att få hjälp och stöd). Gick bra i vänster, gjorde likadant som höger, först fin och sen kors. Här rusade han lite mer direkt vid fattningen så jag kan tänka mig att vä är lite svårare för honom. När vi hade fattat 2 gånger på samma ställe fattade han 3:e gången helt själv (lär sig fort) och den blev finast faktiskt! Lite svårt att bära upp sig (än) och minsta lilla som han tappar koncentrationen så faller korsgaloppen in. Det är samma som med traven, är han okoncenterad så kommer tölt/passen in. Jag måste bli bättre på att stötta honom och ge bra och rätt hjälper till honom. Vi måste kämpa båda 2!! Men om inte jag gör rätt så förstör jag ju för honom. Jag tror att vi är redo att ta första lektionen för tränare snart.

Efter ridpasset, hoppade jag av, stängde till utgången och släppte honom lös. Var lite nyfiken på vad han skulle göra! MEN han gick efter mig och så föddes följa john för oss! En gång gick han åt ett annat håll, då visslade jag på honom och han kom direkt. Antar att moroten var bidragande men ändå, sen gick han efter mig hela tiden och stannade när jag stannade, svängde direkt när jag gjorde det och höll exakt mitt tempo.

Är så glad och lycklig för att han var så förbannat duktig idag! Detta kommer jag leva på länge! Min underbara häst!

Kommentarer
Postat av: Fredrik

Glad jag blir o höra att det går så bra nu för er :D Jag tycker du är så himla duktig!!



Kram

2011-10-17 @ 23:59:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0