Longering med chambong

Gissa vem som kom till mig när jag ropade på honom idag? =o) Man blir så satans lycklig att jag blev alldeles rörd! Lite tårögd tom! Underbara häst! Han betyder så mycket för mig!

Idag var det dags för longering! Fick låna jord och chambong av Kattis. Har aldrig använt en chambong förut och jag tror inte Eddy har det heller. Han ville inte riktigt sänka sig och spjärnade emot ganska kraftigt, speciellt i traven, kunde inte koppla av. I skritten (speciellt när jag gick bredvid) sänkte han sig och accepterade chambongen. Jag tror jag ska prova snodd också för att se om det blir skillnad, men att jag sätter den på samma sätt som chambongen och inte på sidorna. Jag vill inte trycka ihop honom utan få honom att sänka sig och gå i låg form. Longeringen går bättre och bättre, jag försöker lära honom ord för att han ska förstå skritt, trav, gå utåt, sakta av, göra halt osv. Från skritt till trav är svårast just nu, han kommer in till mig direkt vid avsaktning så där får jag vara på honom rejält. Halt funkar inte än, men han är väldigt smart och han lyssnar mycket på röst. 
Han blir också väldigt glad över beröm så jag är mycket noga med att berömma och klappa om honom när han gör rätt, han uppskattar det. 

Han är så fin, min Eddy! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0