Löshoppning blev katastrof

Idag hade jag samlat ihop stallgänget för lite löshoppning. Efter en hel del problem med hinderstöd som ramlar och plastsnöre som blåste både hit och dit fick vi till slut ihop en liten löshoppningsbana. Ena sidan med ett hinder och andra sidan med 2 studs.

Jag hade tänkt att Eddy skulle vara först eftersom jag inte visste om han blivit löshoppad förut. Mitt mål var iaf att han skulle springa runt banan själv när bommarna låg på backen. Eddy ville annorlunda! Det började redan på stallplanen, direkt när han såg ridbanan och alla snören som blåste blev det tvärnit. Han blåste upp sig och hjärtat slog så det syntes på halsen.
Till slut fick vi ner honom på banan och direkt när vi kom innanför vart det explosion! Han kastade sig åt sidorna, sprang runt mig, reste sig och backade så han nästan satte sig på rumpan. Mia sprang och hämtade HB för att se om Eddy kunde lugna ner sig. Han fortsatte att springa runt runt kring mig och var superstressad och livrädd. Till slut lugnade han sig så pass att jag kunde gå ut från banan och upp i stallet igen. Han fick komma in och fick lite hö.

När HB och Ida hade hoppat och vi plockat bort alla otroligt läskiga saker gick jag ner med honom igen. Han hade ingen lust att gå ner igen. Det kändes som vi var tillbaka till ruta 1. Eller ännu längre bak.
Till slut fick vi lite draghjälp och kunde komma ner på banan. Vi gick några varv och lite på volten. Jag hade velat släppa honom så han fick springa av sig lite av sin överskottsenergi men jag tyckte han var alldeles för stressad för att göra det. Vi gick upp till stallet igen och sen ut i hagen.

Han stack iväg i full galopp i hagen. Det ända positiva med idag var att han hade otroligt fin galopp när han försvann bort i hagen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0