Backar okontrollerat...

Idag gick det kanon från hagen, inga problem alls, behövde inte använda spöt en enda gång.

Började på banan i skritt, alldeles för blött och "sjunkigt" för att trava. Tänkte att jag skulle prova rida en sväng i skogen och klättra lite. Blåste men han var ok på banan, så varför inte prova. Vägrade lite innan nerförsbacken, men sen gick han. Gick utan att tjafsa en ganska lång bit och jag var så glad! Så lycklig! Tills TVÄRNIT! Skänklade på, Eddy började backa, duttade lite med spöt, backade lite mer, rappade till ordentligt och då gick det ännu fortare bakåt. Till slut var vi nästan nere i de djupa dikena så jag hade inget val än att vända honom. Gick några steg tillbaka och försökte vända, han började backa igen och så samma visa, ju mer spö ju fortare bakåt. Började steppa på stället (ganska snyggt om det inte hade varit ofrivilligt)
Blev lite förbannad, för jag VET att han jävlas! Hoppade av, vände på honom och gick, han larvade sig men gick till slut ca 50 meter innan det blev tvärnit. Sen gick det inte. Oavsett vad jag gjorde så gick det inte, ju mre jag försökte, desto mer bakåt gick det och desto mer arg och irriterad häst. Han var fortfarande inte rädd, räckte fram en gren och den ville han gärna äta (det fick han inte..). Räckte fram spöt som han gärna ville tugga på! INGEN RÄDSLA! Han jävlas. Till slut fick jag honom 2 steg fram och sen vände jag och gick tillbaka till banan. Det  var inte vad han hade tänkt sig. Såg hur satans nöjd han var att få gå hemåt. Vände fram och tillbaka några gånger på hemvägen för att visa att jag bestämmer, inte han.

Hoppade upp inne på banan. Eddy var allt annat än nöjd. Väldigt lätt i framvagnen och försökte hoppa lite på bakbenen. Jag var mest förbannad. Jag hatar att låta hästen vinna! Vi skrittade på volter och 8:or på banan ett tag tills han lugnade ner sig.

Sen fick det vara bra...då gick vi in.

Vad ska jag göra? När han inte lyssnar på skänkel eller spö utan att det blir motsatt effekt. Vad tar jag till då? När det inte fungerar att hoppa av och gå, vad gör jag?
Är något förvirrad... =o(

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0