"Dressyr" och markarbete

Idag var han lite krånglig att hämta in från hagen. Ville inte gå...och backade en del. Verkar som att han har fått för sig att backa hela tiden nu, bara för att det "funkar" för honom ute (när jag inte har något val pga dikena) så backar han hela tiden och överallt. Jag provade det tips jag fick med att när han börjar backa, fortsätta att backa honom tills jag säger att han ska sluta. Han vart lite förvånad kan jag säga, det hade han inte tänkt sig. Han bråkade några gånger men tillslut gav han upp och sen gick han bara =o)

Provade min sadel idag, tyckte inte att den passade riktigt så det fick bli att rida i den som jag fick med. Provade inte med kilen och då kan den nog passa, men jag vet inte. Det är nog bättre jag köper en ny! Har redan hittat en syntets dressyrsadel på hööks! Billigt o bra!

Blev banan idag. Hade lagt ut 3 travbommar varav den i mitten var upphöjd. En bom låg på 2 sockerbitar som låg ner (där hoppade han över i trav..) och sen 2 sockerbitar som vi körde slalom igenom.
I början tjafsade han och backade och hade sig. Blev sur när det inte funkade och "studsade" lite på bakbenen, inte så högt men ändå. Jag gjorde inget när han höll på, väntade ut honom och sen slutade han bara och då kunde vi börja jobba. Han blir trött ganska fort, men eftersom han bråkar och stressar upp sig så är det ju inte så konstigt. Mycket böj och ställ. Är riktigt nöjd över traven på slutet, och även skritten blev riktigt bra. Han kan om han vill. Galoppen väntar jag med ett tag på banan. Har lite svårt att hålla balansen när jag rider lätt (sitta funkar inte alltid) och är lite i otakt och blir lite vinglig när han är vinglig. Och är jag vinglig så bryter han av. Öva, öva, öva... Hade först tänkt att vara med på träning för en tränare i morgon, men jag känner att vi inte är redo än så det blir bortkastade pengar. Vi kanske är med nästa gång om 2 veckor om det känns bättre och om vi har kommit lite längre då. Kontakten just nu är det viktigaste. Det andra får komma när det kommer, jag har inte bråttom.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0