Första galoppen ute

Gick bra att ta in Eddy idag. Emma fanns med som stöd och smackade ett par gånger. Men jag tycker att han lyssnar mer och mer på mig och att det går mycket bättre.
Idag fick jag mail från Sara som har ridit och känt Eddy sedan han var 3 år. Hon berättade att Eddy är expert på att "spela rädd". Den smarta rackarn! Det gjorde nog att jag var mer bestämd i hagen idag och över huvudtaget, så det kan ha spelat in att det gick bättre. Hon berättade massor om Eddy, hur han var och vad han reagerade på osv. Det är verkligen jättekul att höra och kommer hjälpa mig mycket med Eddy! Tack snälla Sara!

Idag red vi ut med Mia och Emma. De skulle galoppera med sina "små-hästar" i skogen och vi bestämde att jag och Eddy kunde trava bakom, vi har ju varken travat eller galopperat ute sen provridningen (bara trav på banan). Men när det bar av så var varken jag eller Eddy beredd så vi hamnade efter och jag lät Eddy galoppera efter istället. En underbar galopp, helt perfekt takt! Och vad glad han vart! Snopen, men glad! Det vart en annan häst efter det! Så duktig och snäll!

Tror även han börjar lära sig mina vanor med att när vi kommer tillbaka så ska vi klä av och sen är det mat. Det är INTE ok att klia sig på inredningen med tränset på och det är INTE ok att klia mot mig, bara när jag sätter upp armen och är beredd är det ok! Han är nog förbannat smart den kusen! Han vet detta nu!

Idag gick det lite bättre att sitta upp utan att han gick runt, men vi var ju inte ensamma så om det var pga det eller inte, vet jag inte. Igår fick jag träla en del innan vi kom upp (enligt Sara är det nog en träningssak!! Inga dumheter egentligen).

Jag fick upp hoppet ganska mycket efter mailet från Sara, även om jag inte gett upp så var jag lite orolig över beteendet men nu behöver jag inte vara det! Känslan har varit rätt hela tiden, det är rätt med Eddy!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0