Första skritturen

Idag gjorde jag ordning Eddys box. Torvbädd och sen halm. Han fick också en saltsten idag.
Samma visa i hagen... Ville INTE gå! Som tur va kom Mia och skulle hämta HB så hon gick bakom och smackade på. Då gick det kanon!
Idag var det full rulle i stallet. 4 andra hästar var inne, kul tyckte Eddy! När alla andra gick ut brydde han sig inte, blev inte rädd eller orolig. Bara nyfiken på mig.
Vi skrittade en sväng med en tjej och hennes sto. Det gick superbra. Eddy trivdes kanon både bakom och bredvid, dock inte framför..
Sen travade vi några varv på banan och jobbade lite i skritt. Gick bra, dock lite okoncentrerad. Blev lite ledsen när den andra hästen försvann, men gjorde inga konstigheter. Sen hoppade jag av och körde lite "NH" med honom. Det gick super, han lär sig otroligt fort att lyssna på rösten. Efter några gånger behövde jag enbart använda röst! Så himla kul! Sen blev det lite pellets och en stund i boxen.

Jag funderade ut vad hans foderstat kommer vara när de stallar in på fredag, det blev såhär:
 
  Hö  Bas Basic  Korn Havre  Betfor
Morgon  2 kg  ½ l  ½ l - -
Middag  - -  -   -
Kväll 3 kg  ½ l  ½ l   -   -
Efter ridning - - 2,5 dl  2,5 dl


Nu kommer dom gå in runt 7 och få kvällsmat. När det blir kallare och mörkare går de in tidigare och får middag också. Än är det också väldigt kraftigt bete, så jag tror att detta kan bli bra. Vi får prova lite och se, annars får vi öka/minska. Blir det mycket lera framöver kommer han även få vetekli blandat med vatten för magen.

Vad underbart det är med egen häst! Jag trivs så himla bra med Eddy och vi gör små framsteg varje dag. Idag stod jag och höll huvudet på honom och kunde pussa massor på honom. Förut ville han knappt ha en puss. Jag tror han tycker om mig med.. Hoppas det!

Kommentarer
Postat av: Kerstin

Vad roligt att det börjar gå bättre! Eddy är en jättemysig häst och du verkar ha tålamod och förståelse.Önskar er all lycka.Kram,Kerstin.

2011-09-14 @ 21:27:13
Postat av: Mr Tuve =o)

Det verkar ju bara gå bättre o bättre för varje dag som går, riktigt roligt o höra =) Om det är någon som har tålamod när det gäller något så är det du hehe, så med lite mera tid så kommer nog det här gå superbra=)



Varm lång kram

2011-09-15 @ 02:41:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0