Markarbete/bommar

Jag hade tur idag också! Mia kom samtidigt, så hennes dotter, Emma, gick bakom och smackade på Eddy så vi kom ur hagen. Sen gick det kanon, han gick så snällt bakom HB. Trots att de andra hästarna kom i full galopp på andra sidan tråden så gick han snällt!
Idag stallades hästarna in så det var många hästar inne och ganska rörigt. Men han verkar inte bry sig om det, han är väldigt nyfiken och tittar väldigt mycket på allt och alla.
Idag blev det lite markarbete, dvs bommar. Ställde också ut en "sockerbit" bara för att vänja. Tänkte använda de när jag börjar hoppa framöver (inte än..men sen..).
Började med mycket mjukgörande övningar, serpentiner, små volt tillbaka, volter och skänkelvikning i båda varven. Han är lite svårställd i nacken men mjuk i övriga kroppen. Lyssnar mycket bra på skänkeln och vikt när han är uppvärmd och inget "stör" honom runt omkring. Fortsatte träna övergångar skritt - trav - skritt. Bättre redan. Jag måste träna upp så jag rider mer med sätet.
Bommar gick kanon, han går fint på och över. Rider inga långa pass för man märker att han blir trött, kanske inte i kroppen men i huvudet. Jag tror han tar in väldigt mycket runt sig hela tiden.

Sökte efter foderstater på nätet idag och hittade en sida där man kunde räkna ut så att hästen får tillräckligt med mat. Den sa till mig att han får för lite grovfoder. Men eftersom det fortfarande är så mycket mat ute så gör jag inget åt det just nu. Sen i vinter när de kommer in tidigare kommer de att få middag också. Om temperaturen stiger under 6 grader så minskar tydligen näringen i betet och då kanske man får öka. De kommer inte att få mat i hagen.

Fina Eddy efter ridningen idag:

Kommentarer
Postat av: Jonna

Fina Eddy!!!



Kram keep up the good work!

2011-09-19 @ 15:26:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0