Eddy har ny allroundsadel

Efter mycket letande och tittande på en massa sadlar bestämde jag mig för att åka till hööks och titta och sitta i en sadel som jag sett på nätet.
Det blev en T4 Thorowgood, syntetssadel. Det var inte den jag hade tänkt men den andra skulle inte ha passat vid manken på Eddy. Denna sitter som en smäck. Jag var lite orolig att den skulle ligga för långt bak, bakom 18 revbenet, men jag "tror" inte att den gör det. Det är 17,5" för att passa min lastbils-röv och med Eddys korta rygg är det lite riskigt. Men det ska funka. Jag började med att mäta ut och rita på honom med en blå krita vart bogbladet var när han stod rakt, sen lyfte jag fram benet för att se vart bogbladet är då. Sen mätte jag ut vart sista revbenet slutar. När jag la på sadeln så ligger den ca 3 cm bakom revbenet, MEN när jag rider i den så är det ca 4 cm längst bak som inte ligger an, den sluttar lite uppåt bak.
Först provade jag sitta i den med ett tunt lakan under för att känna bäst. Skrittade runt lite på stallplan och runt om. Den ligger an mer på höger sida än vänster, men Eddy är ju "högerhänt" så det är ju inte så konstigt. Eftersom jag tyckte det kändes ok så satte jag dit stidlädrena (som jag också köpte idag), men jag satte de under så det inte skulle bli märken. Det är en riktig kanonsadel. Utbytbara koppgjärn, man kan flytta på stigläderstropparna, det är "flörpar" över sadelgjordsstropparna så det inte blir märken där, det är klossar både fram och bak.
Den är otroligt mjuk överallt och det känns som läder. Mjuk att sitta i!! Väl värt 4500:-

Sen tog vi en tur i skogen i ca 1 h, alla gångarter. Det märktes tydlig skillnad på Eddy, speciellt i nerförsbackarna. Han längde på stegen ordentligt, även neråt! Det gjorde han inte igår när jag red i gamla sadeln. Då trippade han ner med frambenen. Han kändes otroligt rörlig, det var som att han inte märkte mig ovanpå. Just idag var han på sitt speciella stegringshumör, och tom stegringarna var annorlunda. >Tror han kände sig fri...
Det blev, trots bråket vi samtliga vattenpölar, en underbar ridtur.

Igår red jag och Emma till grusgropen och klättrade! Det var jättemysigt. Det blev bara en kort trav och resten skritt.

I fredags red jag och Eddy ut själva i snöandet. Det blev en sväng runt nybygget, skritt och trav (bråkade vid vattenpölarna då med...)

MEN det går bra att backa genom vattenpölarna!! Han är konstig, min kuse!

Förutom sadeln på hööks blev det även ett tredelat bett i sötmalm med rundad mittendel i koppar. Det älskade han, vi provade idag. Köpte ett 12,5 för det kändes som hans storlek, och det var det också! =o)

Jag hade tänkt att köpa benskydd också, eller snabbandage men jag tyckte inte riktigt att jag skulle göra det.. Det fanns heller inga som jag kände att jag ville ha.
Köpte även nya ridvantar och en hovkniv så jag lättare får bort runt strålen och kan hålla koll på strålrötan, dvs det lilla som är kvar. Höger bak ser lite risig ut av och till.

Kommentarer
Postat av: syster

Bortskämd häst ;-) någon gång får jag väl prova alla hans nya saker när jag provrider honom <3

2012-04-23 @ 20:37:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0