Genombrott!!

I tisdags försökte jag träna lite dressyr på banan. Kan inte påstå att jag är nöjd men.. aja..

I onsdags spöregnade det så det blev enbart lite mys.

Äntligen var det dags för hovslagaren igen i torsdags. Eddys fötter såg bra ut. I stort sett ingen röta utan mer "missfärgningar" som Roger sa. Jag behöver inte ha på någon trush buster mer, hovtjära någongång är aldrig fel, så länge det inte börjar torka ur. Han visade hur jag kunde göra på strålen för att ta bort dött/skadat horn och sen hur jag inte fick göra. Det är bra att ta bort det som lossnar eftersom det annars samlas smuts där, så det fick jag beröm för! =o)
Sen gick jag och Eddy en promenad i skogen i regnet. Han var lite stressad men tyckte nog det var lite skönt att komma ut lite.

I fredags red jag och Sandra en långtur. Helt underbart! en hel del galopp och runt i skogen. Blev nästan 1½ timme. Hästarna skötte sig kanon. Eddy blev något stressad en gång men annars gick det bra. Vi var helt lyriska båda två. Jag tror jag har varit lite för försiktig när det gäller galoppen. Han kan nämligen galoppera väldigt bra och behöver inte rusa i fattningarna osv. Eller så kan det bero på att han musklat på sig riktigt bra och att jag har tagit det lugnt i uppbyggnaden så att han nu kan samla sig riktigt bra och börjar bli mycket mer balanserad. Det var alldeles underbart att galoppera och han har en underbar galopp!

Igår hoppade jag och Eddy och genombrottet som jag väntat på kom. Jag hade satt upp 3 hinder. Ett kryss på långsidan, ett räcke på kortsidan och ett räcke på diagonalen. Det var ca 50-60 cm förutom krysset som var lägre. Tanken var att vi skulle hoppa alla 3 som en minibana. Tyvärr kände jag mig inte säker för att ta sockerbitsräcket på diagonalen men de andra 2 gick kanon och vi slutade med att ta båda i en följd. Han stannade inte en enda gång och tänkte inte ens på att stanna. Han hoppade kanon och tyckte det var kul. Genombrottet är galoppen! Han fattade riktigt bra (tyvärr inte höger varje gång, förutom över hindrena) och den var lugn och sansad och i vänster varv galopperade vi ETT HELT VARV I BALANS! Nu ska vi fortsätta galoppträna! Vi fattade också från skritt! Hi hi... Wiiieee, vad underbart det är att jag hittade Eddy!

En trött och nöjd Eddy får beta lite efter hoppträningen:


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0