Hoppning =o) och ytterligare älgmöte

Idag hoppade jag och Eddy själva. Jag hade byggt upp 2 studs på ena långsidan, ett kryss på diagonalen och ett räcke på medellinjen.

Vi värmde upp och jag galopperade en långsida i varje varv innan vi började.

Vi började med trav över studsen i höger varv. Första gångerna var det lite för långt mellan så det blev inte studs men Eddy löste det bra. Fick hoppa av och ändra lite och då blev det perfekt. Han hoppade ordentligt över fast det var små kryss. Efter blev det alltid galopp och tänk, det blev höger galopp alla gånger utom en gång =o) Wiiieee!!
I vänster varv ville jag inte att han skulle galoppera eftersom det var hörn och nerför efter, ville ha honom i en balanserad trav efter.

Sen skulle vi ta krysset på diagonalen. Det vart en ganska knepig sväng men första gången gick det bra trots lite vingel fram till hindret.
Nästa gång blev det tvärnit. Jag kan inte förstå varför! Jag var inte mer nervös nu än vad jag var innan. MEN jag kom på nu efteråt att första gången pratade jag med honom. Jag sa "över, över, över"... Det gjorde jag inte sen. Men jag behöll lugnet hela tiden (tror jag). Efter 3 vägran, la jag ner ena sidan. Han fortsatte dumma sig så han fick gå/hoppa över i skritt. Fast han kunde ha klivit över så hoppade han. Vi körde detta hinder gång på gång, tills jag var nöjd med honom och att han inte stannade eller "tänkte stanna".

Vi avslutade med att hoppa (i vänster varv) först studsen och sen krysset direkt efter. Det gick kanon! Jag är grymt nöjd över oss båda. Fast vi inte ens försökte på räcket så tycker jag att det räckte och vi gjorde verkligen bra ifrån oss.
Jag tror att Eddy tycker att studs är riktigt roligt, för han hade spetsade öron hela tiden över dessa i båda varv och landade så snyggt i galopp i höger.

Igår red vi ut, bara killen och jag! Underbart! Det funkar kanon med att vända runt honom fort som tusan bara han tänker på att backa. Stanna och titta får han göra, det är helt ok tycker jag. Han måste få stanna, uppfatta läget och sen vill jag ju att han tar beslutet att fortsätta gå (på min inrådan). Backa säger jag INTE åt honom att göra, så det får han inte.
Vi tog "vanliga rundan" och inne i skogen när vi skulle ta ett race upp för backen såg jag 2 älgar stå i mitten av backen lite ut i skogen. Oooops, mitt i fattningen fick jag vända honom och ta en galopp upp för andra backen. Jag tror inte att han uppfattade älgarna, iaf visade han inget. Han hade bråttom resten av turen, trampade på som tusan i skritten och tänkte inte ett skit på vart han satte fötterna, vilket betyder snubbel!!! Jag har tanken om att han måste lära sig själv, det kan ju inte vara kul att snubbla så mycket så jag brukar låta honom gå där han går och låta honom göra misstag i hopp om att han ska lära sig. Jag kan inte välja väg åt honom hela tiden, då lär han sig ju inte. Eller? Igår så hjälpte det inte så jag fick rycka in ibland och stanna upp honom så han blev lite mer uppmärksam.

Kommentarer
Postat av: Sandra

Hej Elin, vill du att jag ska skicka tårt bilderna?

Isåfall vad är din mail? :D

Kram :)

2012-04-06 @ 13:06:44
URL: http://humsan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0