Dressyr i snön med min duktiga kille

I måndags red jag Ida då hennes matte är i Thailand. Det var kul! En bestämd dam som jag fick sätta på plats, men efter ett tag var hon superhärlig att rida.


Eddy fick bli tömmad denna dag, han var inte riktigt på humör.

Tisdagen denna vecka blev till en härlig tur i skogen, bara Eddy och jag. Han skulle självklart larva sig i backen på hans vanliga ställe, men sen gick det bara. Vi tog en härlig galopp i skogen också! Underbart! Det hade snöat tills idag och det var vitt precis överallt på träden. Mysigt! På hemväg blev Eddy livrädd för en riktigt otäck GREN som låg på marken. Han hade ingen lust att gå förbi. Ha ha.. Tokiga häst! Efter en stund gick det bra.

Onsdagen var barbacka dag. Började med att longera för att värma upp och sen gjorde vi massa skrittövningar. Det gick kanonbra! Underbart bra! Travade lite (mycket lite) också i båda varv. Gick mindre bra...för mig...

Torsdagen var dressyr! Det är ju ganska mycket snö så det vart inte överdrivet länge idag. Mycket övningar i skritt och sen trav. Det går så förbannat bra nu, han är så duktig. Behöver mycket mycket mindre hjälper och han väljer själv att gå i form. När han tappar formen så behöver jag bara lirka ytterst lite så tar han den igen. Lyssnar kanon på skänklar, klarar öppna galant på volt och några steg framåt. Aldrig något töltande när vi ska trava. Vi behöver mer träning på avsakningar men övergång till trav funkar kanon. Han behåller formen fint. Halterna blir bättre och bättre, även där behåller han formen in i halten, när han står still så tappar han formen. Men sen får han tillbaka den innan vi börjar skritta igen. Han är sååå duktig. Mycket mjuk och fin i kroppen och mycket gladare.

Hovarna ser bättre ut, jag behandlar och ser över det och strålen börjar hårdna igen. Har på jodopax på alla 4. Längtar tills hovslagaren (den RIKTIGA) kommer den 7 mars. Skulle vilja att han kom nu.. Får se om jag kanske försöker att han ska komma tidigare... Men jag vill ta bort sulorna när han kommer och det kan jag ju inte göra än. Det är en svår balansgång.. Det bästa just nu hade nog varit att ta bort ALLA skor och låta honom gå barfota eftersom det ändå är snö. Men när snön försvinner kommer han ju vara jätteöm.. Usch, tänk om han kunde tala om för mig vad han ville, då skulle allt vara mycket lättare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0