Strålröta, uteritter och vår på väg

All is är nästan borta, ridbanan går att använda = nu börjar träningen på allvar! GUD, vad jag har längtat!!!

I måndags fick Eddy vila, jag kom inte från jobbet förrän precis innan 18 så det fanns inte mycket tid kvar.
I tisdags, på min födelsedag, hade jag läntat efter en mysig ridtur! Solen sken och det var vår i luften. Vägen var skaplig att rida på med 4-bråddade fötter. Jag njöt i fulla drag ända tills backen då Eddy började dumma sig...igen.. jag trodde vi var över detta men icke! Gick så långt att jag var tvungen att hoppa av och leda honom upp för backen. Hmm... tills slut kom jag upp på ryggen igen och kunde fortsätta på en spänd häst. Det blev en upptäcksfärd i skogen. Ganska mysigt faktiskt. Eddy är som en ardenner eller nåt, han går fram överallt när man är skogen. Underbart!
Onsdagen var snorhal så det blev en kort kort promenad på vägen. Fick vända då det var alldeles för halt.
På torsdagen hann vi med en kortis i skogen. Eddy bråkade i backen igen, men vi kom upp och sen vägrade han gå förbi kurvan. Han är så jävla larvig. Det slutade med att jag lurade honom med att gå in i skogen och gå i skogen hela vägen bort och komma ut på vägen längre bort. Det var väldigt kul att se hans ansiktsuttryck när han upptäckte att vi kommit förbi där han inte ville gå. Höll på att skratta ihjäl mig. Eddy kan verkligen visa hur han känner och tycker genom uttryck i både kroppen och ögonen. Ha ha! LURAD!!
Fredag blev dressyr på banan och lite markarbete. 5 bommar på långsidan och 2 upphöjda på kortsidan. Han var underbar i traven idag. Först skrittade vi fram en bit på vägen så när vi kom in på banan kunde jag ta tyglarna direkt. Han sökte sig ner o fram direkt! Jag tror han saknat att jobba! Både med kroppen och hjärnan.

Jag sliter fortfarande med hans strålröta (eller svamp eller vad det nu är). Jag har börjat tvätta och skrubba varje kväll och sen ha på jodopax eller väteperoxid. Igår hade Cattis på tjära så det ska bli kul att se om det är något bättre idag. Jag tycker att det börjar torka upp, de har iaf inte blivit värre. Framfötterna är bättre och bakfötterna är "under kontroll". Huvudsaken är att han inte är halt eller öm så vi kan fortsätta rida/röra på honom så han fortsätter aktivera strålen.

Det är helt underbart att våren är på väg. Hoppas inte snön kommer tillbaka. Är så sugen på att börja träna på riktigt nu så vi kan vara med och tävla i maj. Dressyren kommer vi absolut vara med på, det är vi redo för. Hoppningen får vi se, vi måste ju komma runt en bana först. Jag tror inte det är något problem faktiskt, han är duktig. Så en bana på typ 40 är nog inga problem alls. Egentligen tror jag han kan komma runt vilken bana han vill, bara just det att han bestämmer att han vill det! Det är nog inte höjden eller banan som är problemet utan om han bestämmer sig för att vara "rädd" för det eller inte. Så fort banan har torkat upp så tänkte jag löshoppa honom, det har vi aldrig gjort så det ska bli kanonkul.

Det är helt underbart att ha en egen häst. Planera träning, ha kul tillsammans, nå framgångar tillsammans och sen få ett sånt band som vi är på väg att få.

Kommentarer
Postat av: syster

Låter härligt:-D ! Alltid kul att ha mål, då hār man något att sträva emot. Hoppas vi inte tävlar samtidigt i maj, vill ju kunna kolla när du tävlar :-D:-D kram

2012-02-25 @ 20:20:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0