Äntligen uppdatering!!!

När det nästan gått en månad sedan förra uppdateringen finns massor att berätta.
 
Hoppning
Hoppningen går kanon! Vi har hoppat 75 som högst. Både oxer och räcke! Eddy är så himla duktig. När jag blir nervös så stannar han, men jag vet ju att det är mitt fel. Vi har även hoppat i galopp några gånger, inga höjder då för jag blir nervös och jag vill inte förstöra det för honom. Han hoppar riktigt, riktigt bra! Han har fått fina framben när han hoppar, bakbenen är mycket bättre. Jag måste träna på att våga galoppera mot hindrena, att resa upp mig efter varje hinder för att kunna komma på nästa på ett bra sätt. Jag måste också bli bättre på vägarna mot hindrena. Vet att jag har en sits som att jag skulle hoppa 130 men då varken han eller jag störs, utan mer tvärtom, dvs att det är bra då jag inte riskerar att dra honom i munnen eller nåt sånt dumt så tänker jag fortsätta med det.
 
 
Hälta
Eddy har hunnit med att vara lite halt också. Vet inte riktigt varför men tror att det antingen var en liten vrickning/feltramp eller att han trampade på en sten som gjorde lite ont. Antagligen det sistnämnda. Han stapplade lite en gång när jag hade varit ute och ridit och markerade i traven, dock inte riktigt halt, men man såg att det var något. Han fick vila några dagar och sen har vi tagit det lugnt vid ridningen ifall att. Det märks inte nu alls. I början var han ovillig att gå i nerförsbackarna men nu är det inget konstigt alls. Jag var lite orolig för att det skulle vara något i hö bak knä (eftersom hältan syntes i vä fram) eller i korset. Men efter en total genomgång av övningar så kan jag nästan utesluta det. I morgon kommer dessutom massören =o)
 
Bling-Bling
Kunde inte låta bli att köpa lite bling bling som jag nöjt har smyckat både träns och sadel med:
 
 
Insekter
Jag hatar insekter! Eddy har haft så jobbigt i sommar. Jag smörjer, sprayar och  gör allt för att han ska ha det drägligt när han är ute. Nu har han dessutom huva på sig eftersom ögonen är väldigt svullna. Satans insekter!
 
Dressyr
All form av dressyr går opckså bra. Sk vikningarna börjar sätta sig i skritt, traven är sådär. Öppna/sluta går kanon i skritt, trav ej påbörjat. Högergaloppen börjar bli bättre när den väl kommer. Han kan gå i form i galoppen, dock inga längre sträckor. Jag börjar lära mig att sitta ner i traven, allt hänger på att jag slappnar av, spänner jag mig det minsta så går det åt fanders. Sitta ner i galoppen går finfint. Eddy är mjuk och fin, gör det jag säger och kämpar alltid. Vid stretchning efteråt kan han nå höftknölarna på båda sidor.
 
Uteritt
Även fast vi måste bråka lite i början av uteritten när vi är själva så går det jättebra. När vi väl är ute så är det inga problem. Ibland stressar han upp sig men det går över lite under tiden. Hoppas att bråken kan försvinna sen för de förstör för både honom och mig. Vi kan rida i alla gångarter ute, dock måste jag vara beredd i trav och galopp att han kan tvärnita. I galoppen får jag hålla lite på halsen ifall att. Får han välja gångart så blir det galopp, det glädjer mig otroligt mycket. Det var inte så i början. När vi rider med andra är det inga problem alls, ibland vill han inte gå först men det gör inget. Det sötasta är att när vi rider ut själva och han blir rädd/osäker så letar han stöd från mig genom att vända på huvudet och lukta på mitt ben. Sååå söt!
 
Han har på sista tiden även fått tillbaka lite av sitt bus-sätt, som jag verkligen älskar. Han kan t ex putta på mig om jag håller på med hoven så att jag ramlar, vet att det inte är så jättebra men det är så himla kul för det ser ut som att han står och skrattar efteråt. Sen kan han dra tag i flörpar osv som jag har t ex i tröjor, byxor. Han har fått för sig att nafsa med läpparna i örona på mig, inte lika roligt kanske men ändå så sött! Han har också lbivit mer och mer mysig och kommer oftare själv med huvudet för att mysa. Han skyggar inte längre när jag borstar nacke/huvud. Han står helt still när jag sprayar honom nu. Han hatar det, men står still!! Han går in i boxen från hallen själv när jag tagit av alla grejer och kan gå "lös" bredvid mig när vi går ut till hagen igen.
 
Underbara häst!
 
  Eddy och Zeke myser.  Maria provrider
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Äntligen! Fina bilder!! Så kul att det går bra o han är en mysig häst!

2012-07-09 @ 18:57:32
Postat av: Drängen =oD

Vilka bra kort! =oD Bling blinget vart ju jättesnyggt jue, duktig du är =o)Roligt o läsa om alla framsteg ni har gjort som tex att du får borsta o spraya utan att han ryggar tillbaka =o)Han är en riktig bushäst hehe =o)Jag gillar kortet på Eddy o zeke, riktigt fint kort.

Kramar

2012-07-10 @ 02:08:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0