Häst, travare, ridtravare eller varmblod????

Jag blir så irriterad på vissa människor, kommentarer och andras åsikter att jag bara måste skriva av mig lite.
När jag letade häst, innan jag hittade min drömhäst, tänkte jag att jag ville ha en häst!!! Jag ville ha en frisk häst, en häst som jag kunde få en otroligt bra kontakt med, en häst jag kunde "leka" med, träna med och så småningom kanske tävla lite med. Olika raser påstås ha olika egenskaper, tex temprament. Jag tänkte mig att jag ville ha en lugn och stabil häst, som ändå är framåt och nyfiken. Jag har aldrig tänkt på att någon häst är mindre värd än någon annan, framförallt inte att någon ras är mer eller mindre värd än någon annan. Visst tycker jag att frieserhästen är otroligt vacker, en svart frieser med lång man och svans är väl alla hästtjejers "dröm"? Men vad säger att den skulle vara den bästa hästen bara för att den är vacker? Vem säger att jag hade fått ett så otroligt bra förhållande med en så kallad vacker häst? Eller halvblod som verkar vara en "inne-häst". Det är liksom lite inne att ha ett halvblod, precis som det är lite inne att ha Tretorn ridstövlar som kostar flera tusen. Är de snygga? Nej.. Bekväma? Vet inte, för de är för dyra att jag inte ens vill prova något som jag kanske kommer använda 1 timma per dag.
Tillbaka till mitt hästletande; Jag tänkte som sagt en stabil häst. Det som var viktigt för mig var att jag skulle hitta en häst jag kunde göra precis vad som helst med, hoppa, dressyr, NH, skogen, galopprace mm mm. Jag tyckte det viktigaste var hur hästen var. Gällande travare, galopphäst, hopphäst, dressyrhäst, skogsmulle, western osv, dessa är enligt mig, benämningar på vad man kan göra en häst till. En inriktning som man, som ryttare/ägare väljer att ägna sin tid åt för att hästen kanske är bra på det. Sen finns vissa saker som man påstår att vissa raser är bättre på. Som då tex varmblod eller kallblod brukar användas till trav, fullblod brukar användas till galopp och en och annan hannoveranare används till hoppning osv. För andra inriktningar än trav och galopp används hästar som har exteriör för det.
Det som gör mig så förbannan är dels att så fort det är ett varmblod så kallas denna häst för travare. Om man tittar på blocket eller vart som helst så finns det tex annonser där man säljer ett varmblodstravare. Sen i annonsen så står det att hästen har aldrig använts på travet. Hur fan tänkte man då? Då är det väl ingen travare? Då är det en häst som är ett varmblod. Har ni någonsin sett i en annons att man säljer en fullblodsgaloppör?
 
Söker man på Wikipedia på travhäst så får man följande info:
Travhästen eller travaren är en typ av häst som används inom travsporten. De flesta travhästar är varmblodshästar men främst i Skandinavien används också kallblodshästar.
 
Det finns 4 blodstyper som används för att kategorisera hästar: Varmblod, kallblod, fullblod och halvblod.
För kallblod finns det raser som tex shire eller ardenner. Varmblod å andra sidan, delas in i 2 underkatogerier: FULLBLOD OCH HALVBLOD!!!
De mest framstående tyska varmblodsraserna är Holsteinare, Hannoveranare och Oldenburgare! I spanien har de sin berömda analusier. Så vad säger ni nu då???
 
Överallt läser jag också att de som faktiskt gått på travet och skolats om till ridhäst, dvs de som kallas ridtravare, oavsett om det är varmblod eller kallblod, har problem att galoppera. Det finns de som frågar om en travare verkligen kan galoppera! Men jag har inte hört någon som frågat om en travare kan skritta, det skulle ju vara en fråga i samma klass som om en travare kan galoppera. En travare är framavlad för att trava fort, detta gör att den tar långa steg och måste bredda bakbenen för att inte sparka på frambenen när det travar fort, den är lärd att trava fort som tusan. Har ni sett på trav någon gång? Antingen på tv eller på riktigt, det är minst en häst (om inte fler) som faller in i galopp under loppet. Det jag vill komma till är att en travare, har oftast INTE problem med galoppen utan de har problem med traven. Ja, just det! En travare, som är tränad och tävlad inom travsporten har problem att TRAVA med ryttare. Den är ju lärd att trava fort, att bredda bakbenen när den travar, det ska den INTE göra när man rider, då ska den helt plötsligt sätta bakbenen "under" sig. Hmmm... undrar hur rörigt detta blir för en ridtravare.
Kan inte eran ridtravare fatta galopp på erat kommando, fortsätt jobba med traven och bygg upp den där innan du går vidare. Du måste lära dig gå innan du kan springa, och du måste kunna jogga innan du kan löpa, eller hur?
 
Jag råkade hitta en häst på blocket.se som hade gått på travet fram tills maj 2011. Sen blev han såld till ett ställe där han blev mobbad i flocken och var tvungen att hitta ett nytt hem. Jag tänkte inte ett skit på att han hade varit travare. Jag visste att det skulle bli mycket jobb, mer jobb än en som inte gått på travet, oavsett vilken ras det är. Eddy hade kunnat vara vilken ras som helst, jag skulle ändå vara otroligt stolt över honom och vårat jobb som vi tillsammans gjort som har tagit oss ganska långt. Vad han kan nu och vad han kommer kunna i framtiden, det är upp till mig som ryttare och jag som hans tränare som talar om vad han ska och inte ska göra. Eddy är helt perfekt! Det som gör honom helt perfekt och helt underbar är hans psyke, hans nyfikenhet och hans vilja att jobba, leka och lära sig nya saker.
Jag är otroligt lycklig över att vi fann varandra. Om någon frågar vad jag har för häst så säger jag att jag har ett varmblod, han är ingen travare längre, kanske att jag kan säga att han är en ridtravare, för trots allt måste vi jobba extra med vissa saker just för att han har gått på travet och han har mycket minnen från travet som ibland kommer ifatt honom. Men att han skulle vara mindre värd än någon annan pga ras, förstår jag inte. Jag har samma åsikt när det gäller alla varelser, hundar, människor eller katter. INGEN är mindre värd pga ras eller ursprung, det är vad vi gör oss till som kan göra oss mindre värda, det har INGET med ras att göra.

Kommentarer
Postat av: Elin G

Håller med dig Elin, usch för tretorn stövlarna, dyra och fula haha! Rasister till andra hästraser finns det gott om, likaså i hundvärlden tycker jag. hemskt vilka människor de finns. Våra renrasiga hundar börjar ju bli mer sjuka än de utan stam.. otäckt hur folk gör med djuren för att göra sig själva lyckliga eller ha något att visa upp.
tack för igår, hoppas vi ses snart igen, du och Eddy fick mig verkligen att längta massor tills dimma kommer till stallet =)

2012-07-23 @ 11:54:24
Postat av: syster

<3!!!!

2012-07-23 @ 12:10:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0