Höger galopp börjar komma naturligt

Idag var Maria med i stallet och red Ida. Det var superkul, jag har verkligen längtat efter att vi ska rida ihop igen. Det har vi inte gjort sedan vi red i Kila. Det var länge sedan jag skrattade så mycket =o) Bästa systern som finns!
Först "kände hon lite" på Ida på banan. Sen red vi "Emmas runda". Vi avslutade med att trava och galoppa lite i vinterhagen. Det gick så bra och vi hade såååå kul! Helt plötsligt upptäckte jag att Eddy hade ju höger galopp. Jag märkte det inte först för det var så härlig så jag trodde det var vänster. Den högra har ju varit lite fyrtaktig och konstig. Först fattade han vänster, sen bröt han av och fattade ny och då blev det höger. =o) Han bröt av en gång till men fattade höger igen direkt. DUKTIG KILLE!
 
Igår körde vi lite markarbete och upphöjda bommar. Det gick superbra. Galopperade ganska mycket också och när det blev (tillslut) höger galopp fick han massor och massor med beröm. Han börjar bli riktigt härlig att rida nu. Kanonfin i traven, alltså riktigt, riktigt fin.
 
I onsdags red jag i vinterhagarna. Lite motionsridning bara för att röra på oss. Det vart en konstig dag i stallet. När jag gick ut till mitt skåp blev jag attackerad av vildkatten helt utan anledning och jag var ju inte ens i närheten av den. Jag blev tokchockad och började skrika på katten för att få bort den och jaga iväg den. JAg sprang efter den och skrek så att den skulle springa iväg. Det blev ett hål av tanden rätt in i sidan på knät och det blödde. Dagen efter fick jag åka in till VC och få stelkrapsspruta och nu måste jag äta penicillin i 10 dagar. =o( Dumma katt!
 
I tisdags tränade vi lite NH. Jag börjar lära Eddy att buga och lite annat kul. JAg löslongerade honom också (alltså utan lina) i både trav och skritt. Han är såå duktig.
Sen red jag Ida barbacka på banan i alla gångarter. Hon är en så trevlig ponny. Det är jättebra att jag kan träna min balans, mina hjälper och så på en annan häst som är mycket mer utbildad än Eddy. Det behöver jag ibland.
 
Jag har även börjat stretcha Eddy nästan varje gång efter vi har ridit. Det tycker han mycket om och jag tror att det gör honom mjukare och finare i musklerna.
 
Nu har han gått ner lite i vikt igen. Från 540 till 518 kg. Det är lite mer rimligt för honom.. Men han behöver muskla på sig lite till. Själv skulle jag också behöva göra det. =oS

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0