Dressyr, löshoppning och uteritt

Underbar helg med toppenväder!
I fredags red vi dressyr på banan.. Eller vad man nu ska kalla det. Det gick väl inge vidare. Eddy var pigg och springig och då får han extremt steg så jag hade svårt att hålla mig kvar i sadeln. Vi började och slutade med en skrittur på vägen. Sen tränade vi lite galopp. Det gick kanon och han fattade faktiskt höger galopp en gång =o) men bara några steg. Men ändå ett stort steg framåt. Han vart otroligt pigg efter galoppen och ville dra, kan körde tom ner huvudet för att försöka kunna springa. Vi avslutade iaf med lugn och fin trav, speciellt i höger varv.

I lördags var det äntligen dags att löshoppa. Ida var först ut och hoppade kanonbra. Hon var väldigt pigg och busig och sprang runt och bockade och sparkade lite =o)
När det var Eddys tur bad jag att de skulle vara kvar ett tag med Ida för att lugna Eddy för jag förstod att han skulle tycka plastbanden var läskiga (eftersom det sjäääälvklart blåste, precis som sist). Han stannade redan innan banan och tittade på banden, men sen kom vi in på banan. Han hoppade till ett par gånger så fort det blåste. Therese var otroligt snäll som höll i bandet som blåste värst hela tiden och Sandra med som gick runt med Ida och visade Eddy att inget var farligt. När jag gick över bommarna med Eddy gick det väldigt bra. Sen fick han springa själv och det gick också bra, han ville vända först men sen gick det. Han var otroligt duktig och stannade i hörnet efter och kom till mig när jag ropade på honom. Sen satte vi upp ett kryss och det gick också bra. Efter det vart det 2 hinder, båda ca 40-50. Det gick också bra. Sen var Sandra och Therese tvugna att åka så jag hade först tänk att jag skulle sluta då. Men jag kunde inte låta bli att sätta upp 3 studs, med liggande sockerbitar och ett kryss sist. Det gick kanonbra så vi körde över det 2 gånger. Sista gångerna drog han själv och sprang och hoppade krysset kanon. Han var otroligt duktig! Såå kul att han tyckte det var kul. Måste försöka köra detta oftare nu! Fick mig ett gott skratt också för Eddy hade en otroligt rolig stil när han hoppade ibland, han såg ut som en sprattelgubbe, benen flög både hit och dit över hindrena. Ha ha!

Idag blev det uteritt med Sandra och Ida. Vi red bort till sandgropen, klättade lite och sen blev det mycket trav och en hel del galopp. Det gick kanon. Eddy gick först ganska mycket och vi galopperade först. Ibland blev det tvärnitar men annars skötte han sig väldigt bra. Eddy och Ida trivs väldigt bra med varandra. Helt underbar ridtur i vårkvällen.

Kommentarer
Postat av: Sandra

Uteritten var verkligen jätte rolig! :D

2012-03-15 @ 09:18:32
URL: http://humsan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0