Hoppträning för Alex inkl. premiäravåkning

Idag var det dags för första hoppträningen för Alex.
Vi fokuserade på självförtroende. Först hade Alex satt upp världens största hinder bara för att visa hur högt en häst utan problem kan hoppa. Det var smart gjort!
Sen började vi på ett minihinder på volt, det gick bra. Jag skulle ha en ganska lugn trav för att få Eddy fokuserad och inte glömma bakbenen. Det gick bra.
Jag tänkte också på det som vi tränade på under dressyrträningen förra veckan och vi såg inte ett skit av det problemet idag! Helt underbart!
Sen hoppade vi ett kryss som låg på 2 sockerbitar (på höjden). Det gick också kanon. Han stannade första gången, men det gör han ju alltid.
Sen hade vi ett hinder till efter, som en miniserie. Han tittade lite men hoppade. När Alex la upp det som ett kryss bak också så, vart det tvärnit och sen hopp. Jag hamnade på halsen och tappade ena stigbygeln men kom tillbaka i sadeln för att sen tappa balansen igen :S Önskar jag hade haft det på film, måste sett grymt kul ut!
Sen gick det bra och han hoppade. SEN blev det en tvärnit och jag åkte av rätt in i hinderstödet. AJ! Blå som en smurf på benet och ont i armen/axeln. Men det gick bra!
Alex fick lägga ner till minihinder så vi kunde komma över utan problem igen.

Jag vet att problemet ligger hos mig. Jag spänner mig och är rädd och det känner Eddy direkt så det är inte han som är dum utan jag som förstör för oss. Jag måste komma över detta! Nu har jag ju ramlat av och värre än så här blir det ju inte. Jag fattar inte varför jag är rädd, det är så onödigt! Jag älskar ju att hoppa! Det är ju verkligen jättekul! Måste bli av med detta! Jag ska hoppa minst en gång i veckan from nu och ha bommar och minikryss minst en gång också! Jag vill verkligen inte vara rädd och inte förstöra för Eddy och mig!

Annars har vi mest ridit ut förra veckan och i helgen. Jag har ju varit sjuk så han fick stå flera dagar. "Åkte" på honom första gången i fredags. Sen blev det uteritter i helgen, både själv och med Jojje och Gaefa.

Eddy fick ett bad i veckan också. Inte för att det gjorde någon nytta när han dagen efter var helt grå... satans lera!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0