Nu kan jag allt om foderstater =o)

Äntligen är foderstaten helt klar och uträknad enligt vikt (535kg) och typ av arbete.

Han behöver följande:
MJ = 70
SMRP = 420
Ca = 28
P = 21
Mg = 10,5

Jag har räknat på 5% rastillägg och 20% i arbetstillägg (inget för lätt/svårfödd).
Idag vet jag inte vad hösilaget har för TS men jag räknar på 67% så blir det nog inte långt från sanningen.

Idag ligger han på för lite protein vilket inte är bra för lederna och musklerna. Jag kommer att öka på både med hösilage och kraft tills han är uppe på rätt nivå.

När han är uppe på det han ska så får han följande:

MJ = 76,5
SMRP = 418
Ca = 38
P = 22
Mg = 25

Detta gör att mineralkvoten ligger på 1,68 vilket är kanon bra (ska ligga på mellan 1,2 och 1,8).
Foderstaten innehåller överskott av magnesium, vilket jag kan tycka är bra för Eddy då magnesium  behövs för nerv och muskelfunktionen, hjärtat, hjärnan och skelettet samt är extra viktigt för stressade personer/djur. Samtidigt är magnesium en nyckelfaktor i den vätskereglering som kyler ned kroppen under träning, vilket också är bra då Eddy blir så svettig när han stressar upp sig.

Foderstaten kommer jag öka på under 3 veckor så att han inte får massa mer mat för snabbt. Det är pelletsen som han fått för lite av och han ska upp på 2 kg för att ha rätt mängd av alla värden.

Så här ska det se ut i kg när han är uppe i rätt mängd.

  kraft Betfor korn B-vit (ml) E-vit (ml)
Morgon 3 0,6 0,25      
Middag 3 0,5 0,25 0,25    
Kväll 4 0,7 0,25 0,25 30 30
Innan/efter 0 0,2 0,25      
Boxen 2          
  12 2 1 0,5    

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0