Underbar ridtur och möte med älg

Underbart väder, perfekt för ridtur i skogen. Idag var vi själva och man vet ju aldrig hur det går. Ibland tror jag att jag kommit på vissa saker som gör att han slutar dumma sig, men ibland funkar det inte iaf. Nu verkar det som att jag faktiskt har kommit på något! =o) Vi red vanliga vägen förbi sommarhagen och till backen där han alltid, alltid bråkar. Han stannade en gång redan i nerförsbacken och skulle börja backa. Innan han ens hunnit backa vände jag runt honom snabbt som tusan ett helt varv. Sen gick han.. Detsamma i början av uppförsbacken.. Han stannar, tittar, jag smackar och skänklar på honom och direkt när han tänker börja backa så vänder jag runt honom fort som tusan. Då går han igen! =o) Ha ha! ÄNTLIGEN! Nu kanske det inte alltid funkar men det är ju ett stort steg på väg!
Sen skötte han sig helt kanon hela vägen. Han var glad och pigg och framåt hela turen och det är så underbart när han är så här!

Vi travade och galopperade i skogen och Eddy var helt överlycklig. Helt plötsligt slår han på en tvärnit och blir väldigt nervös. Jag tittar åt vänster och ser 2 träd som har rasat och trodde att det var de som skrämde honom. Försökte få honom att gå framåt, men han var ganska rädd. Vi gick ändå fram efter en liten stund. Helt plötsligt ser jag en älg ca 25 meter till vänster. Den bara står och tittar på oss. Stor som tusan (men inga horn)... Jag höll själv på att skita ner mig när jag såg den. Vi hade nämligen pratat om älgar som anföll tidigare på jobbet. Jag väsnades lite för att få älgen att gå iväg. Men den stod fastfrusen och bara tittade. Jag fick Eddy att gå vidare efter en stund. Jag tycker han skötte sig oerhört bra, riktigt duktig kille. Han är så söt när han blir rädd ute och vänder huvudet och puttar på mitt ben, precis som om han behöver lite stöd från mig. Han är helt underbar min häst!
Det gick ganska fort hem i skritten och vi kunde faktiskt trava en liten bit också som var kontrollerad och fin.

När vi kom tillbaka fick han göra Playson sällskap i sjukhagen. De hade det jättemysigt tillsammans i solen. De är så söta tillsammans.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0