Långledigt med massa ridning

Förra veckan var jag ledig 5 dagar! UNDERBART! Självklart massa ridning och annan träning.

Onsdagen blev en uteritt med Mia. Vi red till grusgropen och galoppklättrade i backarna. Blev massa galopp! Sååå kul tyckte både vi och hästarna. Eddy var duktig och riktigt pigg.

I torsdags hade jag tänkt att hoppa. Men Eddy hade bestämt sig för att vara rädd för ALLT, staketet, katten, träden, bommarna, hinderstöden mm mm mm... så det var ingen mening att ens försöka... oj oj oj... idag var kusen väldigt billig... bortskänkes mot avhämtning....

På fredagen löshoppade vi med Alex och Jojje. Kanske inte var en kanonidè, Eddy vart väldigt stressad. Men några skutt blev det, sista låg på ca 90 =o) Lite kul tyckte han nog, men det bästa är nog att bara ha en åt gången. Lärdom till nästa gång!

I lördags red jag ut på kvällen, efter insläpp. Vi tog skogen vid stallet. Alla träd som de har huggit ner var visst ganska farliga tyckte Eddy så fick gå runt lite i skogen =o) Vi red lite på "de nya vägarna" och sen tog vi vanliga galoppbacken och sen runt och in bland husen. Eddy var jätteduktig! Han är så otroligt duktig nu när vi rider ut själva! Är så lycklig att det äntligen fungerar så bra. Han var lite busig och ville springa upp för varenda backe. Han är så glad och framåt numera! Han verkar tycka livet är underbart!

I söndags blev det faktiskt en uteritt igen! Men nu tog vi en längre tur och gick under motorvägen och sen till grusgropen och runt hela alltihopa. Eddy var inte sugen på att gå under bron (det är ju ändå bara andra gången!!) men jag övertalade honom och då gick det bra. Inga dumheter och inget krångel! Min duktiga kille! Han var glad hela vägen och trampar på som tusan. Det är en fröjd att rida ut!

Idag har vi hoppat!! Vi hoppade en minibana på 3 hinder. Sandra och Emma red också och vi hade bestämt varsin bana som vi skulle göra, typ caprilli. Jag fegade ur på min bana. Jag skulle galoppera mot ett hinder, men Eddy tappade balansen en gång efter ett hinder då han (tror jag) landade på ett framben istället för båda, så det kändes som vi höll på att gå omkull. Enligt Mia (som tittade på) hoppade Eddy mycket över hindrena! Han börjar dra själv mot hindrena och vill verkligen hoppa. Första hindret vart lite vingligt i anridningen men han tänkte inte ens på att hoppa. Jag tror jag ska börja höja snart och lämna minihindrena åt historien!!! Jag kände mig inte lika nervös som jag brukar göra, det enda jag var nervös för var det hindret som låg på nästan 60. Men Eddy funderade inte ens och hoppade bara, drog dock för mycket till vänster och var lite för nära hinderstödet. Vi avslutade med att hoppa HELA banan och jag var inte nervös alls. Det kändes så himla bra. Jag börjar lita på honom och känner att när han själv drar mot hindrena, så kommer han inte att stanna eller slänga sig åt sidan. Hans misstänksamhet mot ett hinder kommer innan och inte precis vid hindret. Nu måste vi bara våga galoppera mot. Han fattar ju galopp precis innan men det väljer han ju själv då, JAG måste våga!

I morgon ska Emma ta hand om Eddy. Jag HATAR att vara borta från stallet. Jag saknar honom så mycket och det känns så fel. Men det känns skönt att det är Emma som ska ta honom. Eddy tycker om Emma. Hon är lugn och låter honom komma till henne och tvingar sig inte på honom. Jag tror att Eddy känner sig trygg med henne. Eftersom Eddy blev så nervös när någon annan red honom så vågar jag inte låta någon rida honom igen på ett tag, speciellt inte när jag är med. Men jag har sagt till Emma att hon får göra vad som helst annars, promenad eller nåt. Det kan han behöva  =o)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0