Öppna och sluta börjar sitta i skritten

Idag hade jag tagit fram massa övningar till mitt och Sandras dressyrpass. Jag valde ut 2 stycken för lösgörande, lydnad, förberedelser, halt och självklart höger galopp.

Den ena övningen var fyrklövret över 4 bommar. Den andra på en liten fyrkant (eller volt) 20x20 m med 2 mindre volter (10m) på 2 av sidorna. Jag och Eddy hade lite svårt med de mindre volterna, jag hade inte riktigt koll på traven så jag borde inte förväntat mig att kunna ta de mindre volterna. Jag slarvade med halvhalter och lät honom springa på alldeles för mycket. Ibland går traven kanonbra men ibland när han är springig vet jag inte riktigt hur jag ska göra, jag försöker aktivera honom med volter, halvhalter, balansera upp honom, tar o lättar, pratar och "proar". Det är som att han behöver springa på ibland.. kan det vara så? Att han behöver ett riktigt springpass? Få ur sig lite energi istället för att jobba i dressyr?

I alla fall så gick skritten kanon idag. Vi fick till både öppna och sluta riktigt kanonbra. Det visade sig (igen) att om jag bara använder min kropp och ger tydliga signaler så går det kanon. Självklart måste jag lära mig att behärska kroppen i sadeln, men det kommer nog med mer träning. Tänk vad lite vridning av kroppen i sadeln kan göra för en öppna tillsammans med en tydlig innerskänkel. Jag behövde inte använda någon tygel utan handen var helt still. Helt underbart!

Vi tränade självklart lite högergalopp och de vi fick till var riktigt bra takt på. Det tar sig där med!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0