Hoppning i ridhus

Idag har det varit en riktig hästdag! Jag, Maria och Yessie var på Knivberga och tittade på pay and jump på förmiddagen, eftermiddagen och kvällen var jag i stallet.
Idag red jag och Sandra till Skogslotten för att hoppa. Tyvärr var terrängbanan upptagen så det fick bli i ridhuset.
När vi red dit gick det jättebra, Eddy börjar få ett bättre tempo i traven nu, jag kan även sitta ner i traven ute också! Inte länge men iaf!! När vi kom in på stallplanen på Skogslotten så vart Eddy ganska nervös. Han trampade runt som en galning och kunde inte stå still. Jag stod och höll både honom och Roxy när Sandra letade efter personal. Det var ponnysar överallt så Eddy visste inte vart han skulle titta eller vart han skulle ta vägen.
 
Inne i ridhuset byggde jag upp 2 hinder medans Eddy fick knalla runt och kolla läget och Sandra höll i Roxy. De har ju inte gått tillsammans så vi ville inte släppa henne med. Det fick bli 2 små kryss. Roxy, som bara är 3, har inte hoppat så mycket och Eddy var skapligt nervös. 7 skithögar fick jag plocka upp efter honom när vi var klara!!! Han gick också och kissade 3 gånger.. Hmm... brukar hästar märka revir eller tror han att han är brunstig?
 
Eddy var så stressad att han varken kunde trava eller galoppera där inne. Kom på att han har nog inte varit i ett ridhus förut? Han har inte varit det med mig och jag tror inte med förra ägaren Kerstin heller.
Han sprang runt i någon konstig tölt/pass-aktigt men vi lyckades hoppa några gånger iaf. Ena hindret (på diagonalen) reste vi upp till ett rättuppstående på ca 60 efter ett tag och sen hoppade vi först krysset och sen rättuppst.
 
När vi skulle gå hemåt igen så var Eddy så nervös att han inte visste var han skulle ta vägen. Han studsade åt ena sidan och andra sidan, krafsade med frambenen så Sandra fick hålla i honom så jag kunde hoppa upp. Han tom lättade i framdelen men till slut kom jag upp och vi kunde "takta" hemåt. Han lugnade ner sig efter ett tag och kunde gå normalt hela vägen hem. När vi kom till sista åkern började Roxy trava men Eddy började galoppera så vi avslutade med en ofrivillig galopptävling! Det var underbart! Tror Eddy behövde sträcka ut sig lite efter allt trippande och steppande! Han var en väldigt nöjd häst när vi kom tillbaka till stallet. Jag är väldigt nöjd över honom idag. Väldigt mycket nytt och ändå sköta sig så bra som han ändå gjorde, han hoppade ju tom utan problem! Duktig kille!
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Kul!! Synd att terrängbanan inte var ledig men bra träning att vara i ridhus och det får du fortsätta att träna ;-)

2012-09-09 @ 21:25:21
Postat av: syster

Hi hi det var jag som skrev tidigare inlägg, glömde skriva att det var jag :-D

2012-09-09 @ 21:26:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0