Tack för att duktiga saldelutprovare finns!

Trots att jag har märkt att Eddy ändrat kroppsform har jag inte riktigt reagerat på det, jag har inte gjort något åt det och jag hatar mig själv för det nu i efterhand. Jag har trott att jag har så pass bra kunskap att jag kunde se om sadeln ligger bra eller dåligt. Men trots mina 24 år inom hästvärlden så kan jag inte det. Visst, jag kan se om den ligger helt åt helvete eller inte, om den trycker på manken eller inte. Vilken tur att jag och Eddy har flyttat till detta stall och att det finns en otroligt duktig och uppmärksam stallägare/sadelutprovare som vågar säga till att det inte ser riktigt bra ut! Jag beundrar sådana människor!
Så, i fredags hjälpte Thesan mig för att se hur mina sadlar verkligen sitter på Eddy. Hon ställde upp och "förstörde" sin fredagskväll för att hjälpa oss! Tack!
Vi började med allrounden eftersom det är den jag rider mest i. Thesan använder sig av en Impression Pad när hon provar ut sadlar. Den har man direkt under sadeln och rider utan schabrak. Thesan har känd och klämt på Eddy och det har visat sig att han ömmar i ryggen, han ömmar riktigt mycket bak, precis där allrounden slutar och bakåt.
För det första så ligger den för långt bak och pga Eddys liggande bogblad och manke så måste den läggas längre bak och kommer då alltså alldeles för långt bak. Den ligger alltså bakom 18:e revbenet. JAG BORDE VETA DETTA!
Efter 20 min ridning i allrounden med Impression paden under, i alla gångarter (med otroligt bra tips från Thesan under tiden) var det dags att få domen. Det var värre än vad jag trodde. Trots att Eddy har en rak rygg och sadeln är en rak sadel, punkt-trycker sadeln både bak och fram, värst bak. Sadeln bildar alltså en brygga, detta har alltså fått honom att bli öm i ryggen bak och få vissa muskler att "försvinna". Det skär i hjärtat på mig att jag inte har sett detta, att jag inte har märkt något. Jag har ridit med allrounden i 5 månader, jag köpte den ny!!
Thesan tyckte vi skulle kolla dressyren också. Den köpte jag i oktober förra året och har alltså haft i snart 1 år. Thesan kavlade ut Impression Paden igen och på med dressyren. Efter ytterligare 20 min var det dags för dom nr 2. Dressyren trycker bak, mycket jämnare tryck men ändå alldeles för mycket tryck..
 
Det är alltså inte så konstigt att Eddy har ont i ryggen och börjat tappa muskler. Thesan berättade också hur musklerna hänger ihop och gav mig mycket tips på hur jag kunde rida för att bygga upp musklerna igen.
 
Trots att jag har hållt på med hästar så många år, så har jag insett hur dålig jag är på sadlar och att se hur sadlarna sitter. Tänk att man som ryttare kan förstöra sin häst! Jag är otroligt tacksam att jag kommit till Qvillinge Hill och att Thesan finns här och kunde hjälpa mig och lära mig hur det ska vara!
 
Jag rekommenderar verkligen alla att ta hjälp av en kunnig sadelutprovare!!
Självklart kan jag rekommendera Thesan, kolla mer info: http://qvillingehill.com/ecuicare-hastfysioterapi/sadelutprovning
 
Efter mycket letande har jag nu beställt en bomlös sadel från Stall Rustorp. En Barefoot Cheyenne Dry-Tex. Tanken är att jag ska ha den på Eddy så att vi kan bygga upp alla muskler igen och se till att han inte har ont i ryggen och aldrig mer ska behöva ha ont för att jag som matte saknar kunskap om ämnet. Jag har lovat Eddy att vara mycket mer uppmärksam och ALLTID reagera när jag misstänker något. Han ska aldrig mer lida pga mig!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0