Tankeställare om sadlar..

Igår provade jag en westernsadel på Eddy. Tesan, som är sadelutprovare, var med för att kontrollera hur den satt. Den var lite trång vid bogbladen och något för lång så det blir inte den sadeln till Eddy.
När vi hade tagit av sadeln upptäckte Tesan att Eddy var "knögglig" i huden och att Trapezius är outvecklad, dvs skapat en grop bakom manken. Jag har märkt att Eddy ändrat sin kroppsform, och att det hänt nyligen. Jag har funderat på det ganska mycket men inte tyckt att sadeln legat fel. Men när Tesan kollade detta så tyckte hon att den trycker och ligger på Trapezius. Hon upptäckte även att den är ojämn i stoppningen. Det är isf mitt problem och fel eftersom jag är sned i ryggen/bäckenet. Dressyrsadeln tycker jag själv inte ligger kanon eftersom den åker fram och trycker på bogbladspetsen. Ibland måste jag hoppa av och korrigera sadeln innan jag kan fortsätta rida eftersom Eddy inte vill röra sig, men då säger han till!!! Han har inte sagt till på allrounden.
Jag blir ju självklart nervös och rädd att jag "rider sönder" och förstör Eddy. Självklart kan jag ju inte låta bli att söka information om detta. Eddy står ju allt annat än still när jag ska sitta upp, idag blev han knäpp när jag skulle spänna jorden när vi var ute och red, och det går ju inte att rida honom ordentligt förrän efter kanske 20 min. Det sistnämnda får mig att tänka på författaren, Mary Wanless som har skrivit boken "For the Good of the horse" och skrivit: "Kanske är det en stilla nåd för hästen att blodet som pressas ur hans vävnader endast orsakar smärta de första tio till femton minuterna av en ridtur, därefter har ryggen domnat". Tänk om det är så? Tänk om jag orsakar lidande och förstör Eddy??
Min sadel ska ändå vara en bra sadel, med bra stoppning som ska anpassa sig efter hästen. Om det nu är sadeln, varför har det kommit nu? Varför så fort? Vad har hänt på denna korta tid (max 1 månad) som gjort att sadeln börjat trycka mot Trapezius? Den har INTE gjort det hela tiden, det är jag 100% säker på, det är skillnad nu mot när jag köpte den för 6 månader sen. Eller kan jag verkligen ha missat det? Om en sadel trycker mot Trapezius, beror det på att den är för bred i bommen? Ska jag prova med att byta koppjärn?
 
Läste bland annat detta på nätet: "Vid manken finns trekantsmusklen, Trapezuis, den för benet framåt/uppåt och benet bakåt/åt svansen till, samt för benet utåt och påverkar bogbladet, det är en viktig muskel för frambenens röresle alltså, ortspetsen på sadeln eller en sadel som ligger för långt fram på hästen kommer direkt att påverka Trapezius och därmed minska frambenens förmåga till rörelse."
 
Eddy har INTE fått någon påverkan/rörelsestörning fram. Däremot tycker jag att han rör sig luftigare nu än förut, alltså en förbättring. Tom Tesan sa att han har så luftiga, fina steg att det är omöjligt att han har ont eller har låsningar mm. Hur kommer det sig då att han har dessa hålor? Och att han inte haft dessa tidigare? Kan det bero på något annat? För lite protein? Fel eller för lite träning i rätt form? Fel form? För hög i formen? Har han spänt sig för mycket på nya stället så han höjer huvudet och sänker ryggen? Vad ska jag göra???? *snyft*

Kommentarer
Postat av: syster

<3 !

2012-09-14 @ 06:32:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0